Maxa din lokala synlighet – Google My Business Guide 2021

Bedriver du en lokal verksamhet och söker efter ett effektivt sätt att nå ut till dina kunder? Då är Google My Business ett väldigt kraftfullt verktyg för dig.

I ett av våra tidigare inlägg  nämnde vi att 88 % av lokala Google sökningar som görs på en smarttelefon, resulterar i ett köp eller ett fysiskt besök inom 24 timmar. Därför är det viktigt att ditt lokala företag syns på Google när dessa lokala kunder söker efter dina produkter och tjänster.

I detta inlägg kommer vi att gå in djupare på vad Google My Business (GMB) är och hur du kan utnyttja GMB för att öka din försäljning och synlighet via Google. Vi kommer även att gå igenom steg för steg hur du skapar en profil.

Vad är Google My Business?

Google My Business är en tjänst och ett verktyg från Google, där lokala företag kan skapa en företagsprofil. 

En stor fördel med verktyget är att det är helt gratis att använda. Kravet från Google är att du bör bedriva en verksamhet där kunder kan antingen fysiskt besöka din verksamhetsställe eller att du besöker kunder på plats. 

När du söker efter information om ett lokalt företag så är det en stor chans att du redan har sett en Google My Business profil. I bilden nedan är ett exempel på en Google My Business profil som syns på Google Sök.

Varför skall man använda Google My Business?

Låt oss titta närmare på företaget BrightLocals (2019) studie och djupdykning i data gällande Google My Business:

  • 49 % av Google My Business profiler får över 1000 sökningar på Google varje månad. 
  • 5 % av de som ser din Google My Business kommer att besöka din hemsida, ringa ditt företag eller kolla upp vägbeskrivning.   

Ovanstående statistik är ett tydligt exempel på hur viktigt Google My Business profilen är för lokala företag, när man vill utöka sin synlighet på Google.

Nedan kommer ett tydligt exempel på hur en Google My Business profil kan skapa stor synlighet på Google. 

Säg att du är på jakt efter en ny säng, du googlar på ordet ”sängbutik” för att hitta den närmaste sängbutiken. Var är det första som dyker upp i Google då? Joo, Google My Business profiler.  

Nedan är en bild på det som Google kallar ”Map Pack”. Lyckas ditt företag komma med i Map Packen så skapar du en väldigt bra synlighet och chansen att lokala kunder väljer ditt företag blir avsevärt större. 

Vilka fördelar har Google My Business?

En stor fördel med Google My Business är att det är en kostnadsfri tjänst från Google. Du kan enkelt skapa en företagsprofil som kommer att bli synlig både på Google Sök och Google Maps när människor Googlar ditt företag eller tjänster och produkter. 

Genom profilen kan man även enkelt och smidigt lista sin företagsinformation. Lokala kunder kan direkt via profilen se t.ex. öppettider, adress och telefonnummer utan behöva besöka din hemsida. Det finns även en funktion där kunder kan chatta direkt med dig via GMB profilen.

En annan viktigt fördel är att kunder kan skriva recensioner på din GMB profil. Enligt en annan studie gjort av BrightLocal, läser upp till 92 % av konsumenterna online recensioner före man gör ett eventuellt köp. 

Kunder som har köpt produkter eller tjänster av ditt företag kan därmed enkelt göra recensioner, både i form av stjärnor och skriven text. Ju flera recensioner och högre betyg ditt företag har, desto större chans att ditt företag syns högre upp på Google.

Ett bra betyg ger även större online trovärdighet för ditt företag!

Hur skapar man en Google My Business profil?

Nedan kommer vi att gå igenom steg för steg hur du skapar en Google My Business profil. Att skapa en profil är relativt smidigt, det enda du behöver är ett aktiverat gmail konto.

Steg 1: logga in på Google My Business

När du har skapat ett gmail konto bör du gå vidare till inloggninssidan för Google My Business. Vilket kan hittas genom följande länk: https://www.google.com/business/.

Klicka sen på knappen “Hallinoi nyt”.

Steg 2: ange företagsnamn

I detta steg skall du ange ditt företagsnamn. Ifall företaget redan finns på Google My Business så kan du klicka på företagsnamnet i rutan. 

Om du inte hittar ditt företag i listan, trycker du på “Lisää yrityksesi Googleen”.

Här fyller du i ditt företagsnamn eller marknadsföringsnamn. Sen trycker du på “Seuraava”.

Steg 3: välj kategori för ditt företag

När du fyllt i företagsnamnet så är nästa steg att välja kategori för ditt företag. Valet av kategori kommer sen att ha stor betydelse för synligheten på Google, därför är det extra viktigt att välja en kategori som passar din verksamhet.

Steg 4: adressen synligt eller ej

I följande steg har du möjlighet att välja ifall din adress skall vara synlig eller inte. Ifall du endast besöker kunder på plats, då skall du välja alternativet att inte ha adressen synlig.

Steg 5: ange besöksadress eller serviceområde

Ifall du föregående steg valde att din besöksadress skall vara synlig, då skall du i detta steg fylla i din adress enlig anvisningarna.

Ifall du i föregående steg valde att inte ha adressen synlig skall du istället välja ditt serviceområde. Du kan välja upp till 20 serviceområden. Enligt Googles riktlinjer bör serviceområdena ligga inom ett 2 timmars ”körområde” från dina lokaler.

Steg 6: ange kontaktuppgifter för ditt företag

I det näst sista steget fyller du i kontakuppgifterna till ditt företag. Ifall du har en befintlig hemsida kan du lägga till den.

Steg 7: verifiering av GMB profilen

I det sista och avslutande steget är det dags att välja hur du skall verifiera din profil. Det är upp till Google hur din profil kommer att verifieras. Oftast sker verifieringen via ett telefonsamtal, SMS eller via post (vykort).

Från Google kommer du att få en verifieringskod som du skall fylla i din profil.

Genom att följa ovanstående steg så har du nu skapat en Google My Business profil för ditt företag. Notera att profilen inte kommer att börja synnas på Google Sök eller Google Maps förrän profilen har blivit verifierat. 

Vill du bekanta dig ytterligare kring instruktioner och tips, så kan du läsa igenom Googles anvisningar och regler

På Growth Corner hjälper vi även företag att komma igång med Google My Business. Vi har hjälpt företag inom många olika branscher att komma igång och förbättra den lokala synligheten på Google. 

Vi hjälper dig allt ifrån ibruktagande till strategi för fortsatt ökad synlighet. 

Läs mera om våra Google My Business tjänster.

Share post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email