10 Local SEO tips för 2021

Bedriver du en verksamhet som är fokuserad på den lokala marknaden? Då är 2021 året du bör börja fokusera på lokal sökmotoroptimering (Local SEO) för att bättre kunna nå den lokala kundgruppen.

Låt oss titta närmare på lite statistik angående konsumentbeteende online:

  • 46 % av alla Google sökningar är related till lokal information (HubSpot 2020).
  • 88 % av de sökningar efter lokal information, som görs t.ex. på en smarttelefon, resulterar antingen i telefonsamtal eller ett besök inom 24 timmar (HubSpot 2020).
  • 54 % av de som använder en smarttelefon söker efter öppettider. 53 % av smarttelefon användarna söker efter vägbeskrivning till det lokala företaget (Think with Google)

Många lokala företag har aldrig hört om begreppet lokal sökmotoroptimering eller för den delen hört men inte implementerat Local SEO i marknadsföringsstrategin . 

Men arbetet med lokal sökmotoroptimering behöver inte vara en komplicerad eller tungdriven process. 

I detta inlägg kommer vi nämligen att dela med oss av olika tips på hur du som lokal företagare lätt kan gå tillväga för att implementera en Local SEO strategi som en del av er marknadsföring. 

Nedan följer 10 praktiska tips på hur du kan öka försäljningen genom ökad synlighet på Google. 

1. Skapa och verifiera din Google My Business (GMB) profil

Detta är ett av de allra första stegen du kan ta för att börja öka synligheten på både Google sök och Google Maps. Att skapa en Google My Business profil är relativt enkelt. 

Viktigt att tänka på är att fylla i all information i profilen, speciellt viktigt är det att du fyller i rätta primära kategorin för ditt företag. Rätt kategori ökar chansen att ditt företag hittas av potentiella kunder. 

Google My Business - Growth Corner Oy

Enligt en studie gjort av företaget Moz, så är GMB profilen en av de viktigaste faktorerna gällande din lokala synlighet på Google (Moz).

Är du obekant med Google My Business kan du kolla igenom följande klipp från Google:

2. Lista ditt företag på olika online register

GMB är en bra start men en viktig faktor för att öka synligheten på Google är att börja lista ditt lokala företag på olika företagsregister. 

Här är 3 exempel på olika hemsidor och register du kan lista ditt företag (beroende på företagets verksamhet):

  • Apple Maps
  • Yelp
  • Tripadvisor

Tripadvisor - citation

3. NAP konsekvent och korrekt

Med NAP menas Name (företags-/marknadsföringsnamn), Address (företagsadress), Phone number (telefonnummer till ditt företag).

Det är viktigt att du har samma NAP information på alla olika hemsidor och profiler. Ifall din NAP information skiljer sig åt på olika hemsidor och profiler, resulterar det i att Google inte förstår vilken information som är rätt. 

Ifall t.ex. din telefonnummer är fel, så kan det i värsta fall leda till att din GMB profil inte syns på Google. 

En annan viktigt sak gällande NAP information är den behöver vara konsekvent över alla plattformar. Ett tips är att ha samma NAP information som i din GMB profil på alla plattformar. 

Ifall din NAP information förändras, se också till att uppdatera information genast på alla plattformar. 

4. Rikta in dig på lokala sökord/nyckelord

Att rikta in sig på lokala nyckelord är en av grundsakerna inom lokal sökmotoroptimering. Här bör du lista ner olika sökord som potentiella kunder kan tänkas söka på Google. 

Här är det också viktigt att analysera totala sökvolymen, dvs. hur många människor som söker på ett specifikt sökord.

Exempel på lokala sökord kan vara “frisörssalong, Vasa” och “frisörer i Vasa”. 

5. Implementera lokala sökord på din hemsida

När du har listat ner din lokala sökord är det dags att börja implementera och optimera din hemsida med dessa sökord. 

Detta görs för att din hemsida skall kunna rankas och synnas på Google när potentiella kunder Googlar efter dessa typ av nyckelord. 

Sökmotoroptimering för din hemsida, även kallad On-page optimering, är ett ämne som är så pass stort att det behövs behandlas i ett annat inlägg. 

Här är några grundläggande tips gällande On-page optimering och var du skall implementera lokala sökord på din hemsida;

  • Rubriker (h1, h2)
  • Titel taggar (title tags)
  • Metabeskrivning (meta description)
  • Body
  • Footer

6. Skapa lokalt marknadsföringsinnehåll

För att kunna sticka ut lokalt 2021 krävs det att du skapar lokalt marknadsförings innehåll. Någon del av din hemsida bör innehålla lokala nyckelord för att kunna nå ut till din lokala målgrupp.

Det finns flera sätt att skapa lokalt marknadsförings innehåll, t.ex. att skapa tjänster sida på din hemsida som innehåller lokala sökord. 

Ett annat tips är att skapa blogginlägg med innehålla om lokala nyheter och evenemang inom din affärsområde. 

7. Optimera hemsidan för telefonanvändning

En allt viktigare rankingfaktor från Google är att din hemsida bör vara optimerad för mobilanvändning. 

Statistik visar att ca 30 % av alla sökningar gjorda via mobiltelefoner är sökningar efter lokal information (Backlinko 2020). 

Ifall din hemsida är oprofessionell och inte är skapad för mobilanvändning är risken att potentiella kunder hoppar över till din konkurrents hemsida som är bättre optimerad. 

 

buy, cell phone, cellular

8. Backlinks (externa länkar)

Med backlinks menas när andra externa hemsidor länkar till din hemsida. Exempel på detta kan vara en nyhetsartikel eller samarbete med ett blogginlägg som länkar till din hemsida. 

Backlinks är en av de viktigaste ranking faktorerna gällande SEO. Men också ett av de mest tidskrävande uppgifterna.

Ett tips för att komma igång med backlinks är att börja med att lista ner alla potentiella företag, samarbetspartners, bloggare etc. som skulle kunna göra en link till din hemsida.

9. Skapa platsspecifika sidor på din hemsida

Har du ett företag som erbjuder tjänster på flera olika ställen, t.ex. Vasa, Jakobstad och Karleby. 

Istället för att nämna alla dessa platser på en sida på din hemsida så skapar enskilda sidor för varje plats du erbjuder dina tjänster. Detta ökar chansen för att din hemsida rankas högre på Google på alla ställen du erbjuder dina tjänster. 

Alla dessa sidor bör även innehålla lokala sökord. Viktigt att komma ihåg är att inte kopiera innehållet och implementera detta på alla sidor. 
Risken är att Google anser detta vara duplikat innehåll som i sin tur kan straffa din ranking och domän auktoritet. 

10. Få recensioner

Ett sista tips för att öka din synlighet 2021 på Google är att få in recensioner på din Google My Business profil. 

Positiva recensioner på Google My Business är inte enbart bra för ditt rykte online utan det är enligt Google en positiv rankingfaktor också. 

Google My Business optimointi

Negativa recensioner kan i sin tur påverka din ranking på Google också. Men det finns sätt för att bibehålla din ranking fastän du fått negativa recensioner. 

Google följer bland annat med hur du hanterar negativa recensioner. Svarar du objektivt och försöker lösa kunders klagomål samt visar att du vill förbättra kundservicen så är det en positiv faktor för Google också. 

Försök även att skapa som vana att svara på alla recensioner som kommer in via Google My Business, viktigt är att du även svarar på recensioner som kommer in på andra plattformar, t.ex. på Facebook. 

Behöver du hjälp med Local SEO optimering?

Nu under 2021 har Local SEO aldrig varit viktigare. Statistik visar på att sökningar efter lokal information på Google kommer att stiga hela tiden. 

Med dessa 10 tips som vi delat med oss till dig, så är nästa steg att implementera dessa i din local SEO strategi.

Känner du att du redan har implementerat dessa tips och fortsättningsvis inte ser något resultat på Google? 

Då är vi på Growth Corner Oy här för att hjälpa dig. Kontakta oss så diskuterar vi mera hur vi kan hjälpa dig att öka din försäljning och synlighet via Google.

Läs mera om våra tjänster här.

Dela inlägget

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email